Μιλώντας για την απώλεια….

Τι νιώθουν τα παιδιά ως απώλεια; Πώς αυτή εκφράζεται; Συνήθως θεωρούμε ότι η στενοχώρια των παιδιών προκαλείται άμεσα από κάποιο γεγονός και διαρκεί λίγο. Τα παιδιά ξεχνιούνται εύκολα λέμε. Είναι όμως έτσι; Το άρθρο της Δέσποινας Καρπόυζα, ψωτίζει τις πλευρές της θλίψης των παιδιών που κάποιες φορές περνούν απαρατήρητες από γονείς και εκπαιδευτικούς!
1511165_464848486948483_1310981707_n
«Μιλώντας για την «απώλεια……!!»
«ΑΠΩΛΕΙΑ» :Μια συνθήκη που πολλές φορές κάνει τους γονείς να ανησυχούν ,να αντιδρούν έντονα και άλλοτε πάλι τους προκαλεί ένα αίσθημα μουδιάσματος –απόγνωσης. «Και τώρα τι να κάνω; Πώς να συμπεριφερθώ απέναντι στο παιδί μου;»
Η απώλεια αναφέρεται σε διάφορες καταστάσεις. Απώλεια βιώνει ένα παιδί όταν χάνει το αγαπημένο του παιχνίδι, όταν μετακομίζει ,αλλάζει σχολείο, όταν γεννιέται ένα ακόμη παιδί στην οικογένεια, όταν οι γονείς του χωρίζουν, αποχωρίζεται κάποιο αγαπημένο του πρόσωπο με θάνατο ή όχι κ.α
Ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί θα βιώσει μια τέτοια συνθήκη στη ζωή του εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως η ηλικία του ,η γνωστική-συναισθηματική του ανάπτυξη, οι προηγούμενές του εμπειρίες σε σχέση με παρόμοιο θέμα, το σύστημα υποστήριξης που υπάρχει γύρω του (γονείς, εκπαιδευτικός, ειδικός),το πολιτισμικό υπόβαθρο της κοινωνίας στην οποία μεγαλώνει κ.α
Γενικότερα, η έννοια «απώλεια», περιλαμβάνει τις έννοιες «πένθος» και «αλλαγή». Χάνω κάτι το οποίο μέχρι τώρα γνώριζα, είχα πχ μια μετακόμιση αποτελεί μια απώλεια στη ζωή ενός παιδιού, καθώς αυτό χάνει τον γνώριμό του χώρο. Χρειάζεται να πενθήσει γι αυτόν και στη συνέχεια να προσαρμοστεί σ έναν καινούριο. Η αλλαγή αυτή μπορεί να περιλαμβάνει επιμέρους απώλειες όπως η γειτονιά, τα γνώριμα πρόσωπα κ.α Κάθε απώλεια αποτελεί έναν ‘μικρό ‘ θάνατο, ένα τέλος και ταυτόχρονα αφορμή για μια καινούρια αρχή ! Απώλειες βιώνουμε καθημερινά στη ζωή μας από τότε που γεννιόμαστε. Ωστόσο, κάθε απώλεια έχει το δικό της δυναμικό και είναι διαφορετική για τον καθένα από εμάς.
Ποια είναι μερικά από τα σημάδια «πένθους» ενός παιδιού στην προσχολική ηλικία;
• Ο ύπνος: αύξηση /μείωση ωρών ύπνου, ενδιάμεσα ξυπνήματα
• Η δυσκολία για συγκέντρωση
• Η αύξηση/μείωση της κινητικότητας
• Η εμφάνιση/επιδείνωση επιθετικής συμπεριφοράς
• Η ενούρηση (κυρίως νυχτερινή)
• Σωματικοί πόνοι, ευαισθησία σε ασθένειες κ.α
Τι χρειάζεται να κάνουν οι γονείς/φροντιστές του παιδιού για να το διευκολύνουν;
• Να αναγνωρίσουν και να σεβαστούν τη φάση που περνάει το παιδί τους
• Να βοηθήσουν το παιδί να εκφράσει τα συναισθήματά του και να μιλήσουν και οι ίδιοι για τα δικά τους χρησιμοποιώντας παιχνίδια, παραμύθια κ.α
• Να δείξουν στο παιδί ότι συμπάσχουν μαζί του
• Να δώσουν χρόνο στις δυσκολίες του παιδιού
• Να μάθουν να διαχειρίζονται τη συμπεριφορά του παιδιού τους σ αυτή τη φάση
Πότε χρειάζεται οι γονείς να ζητήσουν τη συνδρομή ειδικού;
• Όταν δυσκολεύονται οι ίδιοι να διαχειριστούν τη συμπεριφορά του παιδιού τους ή τη δική τους
• Όταν αισθάνονται ότι η διαδικασία του πένθους βιώνεται πολύ πιο έντονα ή διαρκεί πολύ περισσότερο απ`ο,τι δικαιολογεί η συνθήκη
• Όταν έχουν ανάγκη για εκτενή ενημέρωση γύρω από ζητήματα που αφορούν μια απώλεια
Συμπληρωματικά, οι γονείς ίσως χρειαστεί να ενημερώσουν την εκπαιδευτικό στο σχολείο του παιδιού και να συνεργαστούν μαζί της, ώστε να υπάρχει βοήθεια σ όλα τα σημαντικά περιβάλλοντα που κινείται καθημερινά το παιδί.
Κλείνοντας, χρειάζεται να επισημανθεί πως απαραίτητη προυπόθεση για να διευκολύνει κανείς ένα παιδί στο πένθος του είναι η δεξιότητα του ίδιου ως ενήλικας να διαχειρίζεται δικές του απώλειες.
Καρπούζα Δέσποινα
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Advertisements
This entry was posted in Για γονείς και όχι μόνο!. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s