«Αη-Βασίλη, θέλω να μου φέρεις ένα τάμπλετ!»

Μόλις 25 μέρες έμειναν για τα Χριστούγεννα και τα παιδιά αρχίζουν πια να σκέφτονται πολύ σοβαρά τι δώρο θα ζητήσουν από τον Αη-Βασίλη! Τα τελευταία χρόνια ο …Αη- Βασίλης φέρνει τάμπλετ και γενικά ηλεκτρονικές συσκευές όλο και σε μικρότερα παιδάκια -κυρίως στα αγόρια- αντικαθιστώντας τα αεροπλανάκια και τα Λέγκο. Και το παιχνίδι από πραγματικό γίνεται ψηφιακό!
Ενα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που αναφέρεται στη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών από τα παιδιά και δίνει πολύ στοχευμένες συμβουλές στους γονείς δημοσιεύτηκε στη σελίδα «Παιδιψυχιατρική Σήμερα» (https://www.facebook.com/paidopsy.gr)
Ενδιαφέρον για γονείς και όχι μόνο…
pc

Κώτση Σπυριδούλα

Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων

Θεσσαλονίκη.

…………………………………………….

Δύο ειδικοί στην ανάπτυξη των παιδιών ανακοίνωσαν οδηγίες στις οποίες κατάληξε η έρευνά τους, με σκοπό να βοηθήσουν τους γονείς να κατανοήσουν τον αντίκτυπο της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων στα πολύ μικρά παιδιά. Η Rachel Barr, καθηγήτρια ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Georgetown των ΗΠΑ, συνεργάστηκε με την Claire Lerner από το ZERO TO THREE (ένα από τους πιο έγκυρους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, που παρέχει σε γονείς, επαγγελματίες και υπευθύνους για τις πολιτικές, πληροφόρηση βασισμένη στην έρευνα, για την πρώιμη ανατροφή των παιδιών).
Η έρευνα της Barr συνόψισε τα επιστημονικά δεδομένα τα οποία έχουν προκύψει από τη δεκαετία του 1990 (όταν εμφανίστηκαν για πρώτη φορά τηλεοπτικά προγράμματα που απευθύνονταν σε βρέφη) έως σήμερα, σχετικά με το πώς τα παιδιά μαθαίνουν από τις δυσδιάστατες οθόνες. Η ερευνήτρια θέλησε να εξετάσει πόσο καλά τα βρέφη και τα νήπια προσλαμβάνουν πληροφορίες από τον κόσμο των δύο διαστάσεων, όπως η οθόνη της τηλεόρασης και, σήμερα, του τάμπλετ και του κινητού τηλεφώνου -και αν τις χρησιμοποιούν στην πραγματική ζωή.
Η απάντηση; Όχι τόσο καλά, όσο όταν λαμβάνουν αυτές τις πληροφορίες από αληθινούς ανθρώπους και αληθινά αντικείμενα.
«Αυτά που τα νήπια βλέπουν στην τηλεόραση, στους υπολογιστές ή σε άλλες οθόνες δεν τα διδάσκουν τίποτε παραπάνω από αυτά που θα μπορούσαν να μάθουν στον πραγματικό κόσμο. Σε κάποιες περιπτώσεις, ο αποκαλούμενος χρόνος-οθόνης (“screen time”) μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά, παρά καλό -αποσπώντας ένα παιδί και μειώνοντας τις πιθανότητες να τελειώσει μια ασχολία ή να λύσει ένα πρόβλημα. Στην αναφορά της η Barr σημειώνει «Δε θέλουμε να πούμε ότι τα νήπια δε μαθαίνουν τίποτε απολύτως. Αλλά δεν μαθαίνουν τόσα πολλά όσα θέλουμε να πιστεύουμε».
Για να μεγιστοποιήσουν οι γονείς αυτό που τα παιδιά μπορούν να ωφεληθούν από το χρόνο που περνούν μπροστά σε οθόνες, οι ερευνήτριες δίνουν τις εξής συμβουλές:

Περιορίστε την έκθεση των παιδιών στα ηλεκτρονικά μέσα, ώστε να έχουν πολύ χρόνο για παιχνίδι στον πραγματικό κόσμο.
Κάντε την ώρα μπροστά στην τηλεόραση μια κοινωνικά διαδραστική εμπειρία. Δώστε στα παιδιά περιγραφές αυτού που βλέπουν. Εστιάστε στην ιστορία και λιγότερο στην τεχνολογία. Επιλέξτε με προσοχή τι θα δουν και βεβαιωθείτε ότι δείχνει χαρακτήρες που μπορεί να λειτουργήσουν σαν πρότυπα συμπεριφορών και ρόλων.
Προσεγγίστε το χρόνο μπροστά στις οθόνες, όπως θα κάνατε με ένα βιβλίο. Δε θα δίναμε στο νήπιό μας ένα βιβλίο, ελπίζοντας ότι θα πάρει τα πάντα από εκεί μέσα. Το ίδιο ισχύει για τις κινητές συσκευές και τις οθόνες. Μην αφήνετε το μικρό παιδί σας μόνο του με την τεχνολογία. Τα μικρά παιδιά επεξεργάζονται πιο αργά τα πράγματα μόνα τους. Βοηθήστε τα να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στο δυσδιάστατο κόσμο της οθόνης και στον πραγματικό κόσμο των τριών διαστάσεων. Αν δει ένα ζωάκι στην οθόνη, συγκρίνετέ το με το οικογενειακό σας κατοικίδιο. Όσο μεγαλώνουν, προσθέστε ερωτήσεις.
Προσπαθήστε να είστε ενήμεροι για το πώς σας βλέπουν τα παιδιά, όταν χρησιμοποιείτε την τεχνολογία. Το να ανταλλάσσει κανείς τα νέα στο κινητό με ένα φίλο, καθώς βγάζει το μωρό βόλτα μπορεί να ακούγεται σαν καλή χρήση του χρόνου, αλλά μπορεί και να είναι μια χαμένη ευκαιρία για να δείξετε κάτι από τον πραγματικό κόσμο στα παιδιά σας -όπως τα φύλλα που πέφτουν, ή τα πουλιά που τραγουδούν.
Σβήστε την τηλεόραση όταν τα παιδιά δεν βλέπουν, ώστε να αποφύγετε το θόρυβο στο παρασκήνιο. Οι ερευνες έχουν δείξει ότι αυτού του είδους ο θόρυβος είναι εξαιρετικά βλαπτικός για τα παιδιά. Ενα έντονο ηχητικό ερέθισμα, όπως ένα κουδούνι από τηλεπαιχνίδι ή τα γέλια σε μια κωμωδία, αποσπούν τα μωρά και τα νήπια. Η προσοχή τους διακόπτεται και συγχρόνως, μπορεί να διακόπτεται και η προσοχή των γονιών προς αυτά.
Το τελικό συμπέρασμα από αυτά που προκύπτουν από την έρευνα, είναι ότι οι αληθινές τρισδιάστατες, πολυαισθητηριακές εμπειρίες του πραγματικού κόσμου είναι αυτό που επιτρέπει την πλούσια κοινωνική και φυσική εξερεύνηση και πολύ λιγότερο οι εμπειρίες μέσω της οθόνης. Όλα αυτά που φαίνονταν συνηθισμένα, όταν αλληλεπιδρούσαμε με τα παιδιά μας στο παρελθόν χωρίς τα κινητά στα χέρια, κοντεύουν πλέον να χαθούν. Είναι τρομερά σημαντικό οι γονείς να εμπλέκονται στη μάθηση των μικρών παιδιών, πράγμα που περιορίζεται δραματικά όταν παρεμβαίνει η τεχνολογία: η έρευνα έχει δείξει ότι οι γονείς μιλούν κατά 50 τοις εκατό λιγότερο χρόνο, όταν εκείνοι ή τα παιδιά βλέπουν τηλεόραση και κατά 25 τοις εκατό λιγότερο, όταν χρησιμοποιούν κινητή τεχνολογία.
Το μήνυμα για τους γονείς είναι: συμμετάσχετε και κάντε το χρόνο μπροστά στις οθόνες διαδραστικό, μιλήστε στα παιδιά γι αυτά που βλέπουν και ενθαρρύνετέ τα να χρησιμοποιούν το μυαλό και του σώμα τους, καθώς ασχολούνται με μια ηλεκτρονική δραστηριότητα, έτσι ώστε να μεγιστοποιούν τη μάθηση.

Πηγές:

http://www.georgetown.edu/news/index.html

http://psychcentral.com/news/2014

Advertisements
This entry was posted in Για γονείς και όχι μόνο!. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s