Η φιλία στην προσχολική ηλικία

Υπάρχει φιλία ανάμεσα στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας;
Πόσο μοιάζουν οι φιλικές σχέσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας με αυτές των ενηλίκων;
Γιατί με το παραμικρό ακούγεται η φράση «Δε σ’ έχω φίλο»;
Στο άρθρο της Δέσποινας Καρπούζα γίνεται μια προσέγγιση της φιλίας όπως τη βιώνουν τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας.
κατάλογος
Η φιλία στο Νηπιαγωγείο

Η φιλία, μια σχέση που απασχολεί μικρούς και μεγάλους μιας και η αξία της είναι σημαντική και διαχρονική.
Ας ρίξουμε, λοιπόν, μια ματιά σε ζητήματα σχετικά με τη φιλία ,όπως αυτή διαμορφώνεται κατά την ηλικία των 5 ετών.
Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά της αναπτυξιακής αυτής φάσης ,αυτά έχουν ως εξής: Στην ηλικία αυτή ένα παιδί μπορεί να αναγνωρίζει τα δικά του συναισθήματα και να δείχνει τρυφερότητα σε μικρότερα παιδιά. Επίσης, μπορεί να παρηγορεί ένα συνομήλικό του παιδάκι όταν εκείνο είναι σε δύσκολη θέση, κλαίει. Αντιλαμβάνεται την έννοια της σειράς, την ανάγκη για κανόνες και δίκαιο( παιχνίδι). Μπορεί να παίζει με άλλα παιδιά.
Άλλοτε επιλέγει να είναι μόνο του και άλλοτε να είναι με την ομάδα. Μπορεί να επιλέγει τους φίλους του τους οποίους ίσως και να αλλάζει συχνά. Σ αυτή την ηλικία ένα παιδί επιλέγει τους φίλους του έχοντας ως κριτήριο το παιχνίδι. Αν παίζουν δηλαδή καλά μαζί ή όχι. Τα κορίτσια είναι με τα κορίτσια και τα αγόρια με τα αγόρια ,αλλά οι παρέες μπορεί να είναι και ανάμεικτες. Υπάρχει η έννοια της ‘κλίκας’ στις παρέες , πολύ εύκολα όμως ,μπορεί να διώξουν ένα μέλος της.
Ωστόσο, πέρα από τους πραγματικούς φίλους ένα παιδί σ αυτή την ηλικία μπορεί να έχει και έναν φανταστικό φίλο. Ένα φίλο τον οποίο είτε έχει πλάσει με τη φαντασία του και του έχει αποδώσει διάφορα χαρ/κά είτε αυτός ο φίλος είναι ένας ήρωας – φιγούρα παρμένος από τα παιχνίδια του.
Τόσο οι γονείς όσο και οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να έχουν υπόψιν τους πως ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί θα αρχίσει να σχετίζεται με τους συνομηλίκους του έχει τη βάση του σε σημαντικό βαθμό και στον τρόπο με τον οποίο αυτό το παιδί έχει μάθει να σχετίζεται το ίδιο με τα κοντινά του πρόσωπα. Επιπλέον, παίζει ρόλο η σχέση μεταξύ αυτών των σημαντικών προσώπων μεταξύ τους. Έχουν άραγε οι γονείς του φίλους; Τι έχουν μάθει/ δείξει οι γονείς στα παιδιά σε σχέση με τη φιλία;
Επιπλέον, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η διαχείριση της έννοιας ‘φιλία’ μέσα στην τάξη από τον/την εκπαιδευτικό. Πώς παρουσιάζει τη φιλία μέσα στο σχολικό περιβάλλον, τι είναι οι φίλοι, πώς διαχειρίζεται το σπάσιμο μιας φιλίας κ.α
Ωστόσο, υπάρχουν και οι περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες ένα παιδί μπορεί να δυσκολεύεται στις σχέσεις με τους συνομηλίκους του λόγω διαφόρων δυσκολιών που ίσως να αντιμετωπίζει με την ανάπτυξή του. Εκεί ίσως χρειαστεί μια επιπλέον βοήθεια από ειδικούς προκειμένου να βοηθηθεί το παιδί .
Κλείνοντας, επισημαίνεται πως η φιλία είναι μια σχέση ξεχωριστή, με τα δικά της χαρακτηριστικά τα οποία ένα παιδί χρειάζεται να εξερευνήσει σε διάφορα επίπεδα μέσα στο χρόνο. Είναι μια διαδικασία ωριμότητας στην οποία είναι ωφέλιμο να συνυπάρχουν η ελευθερία επιλογής από το παιδί και η καθοδήγηση των ενηλίκων.

Καρπούζα Δέσποινα
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt

Advertisements
This entry was posted in Για γονείς και όχι μόνο!. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s